Monday, November 22, 2010

Curiosity


Curiosity (from Latin curiosus "careful, diligent, curious," akin to cura "care") is an emotion related to natural inquisitive behavior such as exploration, investigation, and learning, evident by observation in human and many animal species. The term can also be used to denote the behavior itself being caused by the emotion of curiosity. As this emotion represents a drive to know new things, curiosity is the fuel of science and all other disciplines of human study.

Se pare ca la inceput cand nu eram asa social....traiam in sfera mea mica de oameni si informatii....si credeam ca un naiv ca majoritatea persoanelor stiu deja ceea ce stiu si eu ...si ca majoritatea persoanelor stiu mai bine ca mine....orice...ceva in orice domeniu.

Ani de zile am fost socat sa aflu ca defapt nu este asa ...si am refuzat sa accept adevarul cand l-am intalnit. Aproape majoritatea persoanelor intalnite au o sfera de cunoastere mica...mica.....ca o putza de furnica.

Mergeam saptamana trecuta la munte cu un grup de amici ... era un cer minunat si plin de stele.
I-am rugat ( in zadar) sa faca un minut liniste si sa se uite in sus la cer, am avut noroc si am prins 3 meteori ( stele cazatoare) .... si apoi i-am intrebat... stiti ce atzi vazut?.. -Nu. Stiti ce sunt stelele ? .... -Nu.... stiti de ce oscileaza lumina lor?...-Nu ..Stiti asemanari intre stelele de pe cer si soarele nostru .... - NU .. V-ati pus macar vreodata intrebarile astea ?... -NU.. vreti sa va explic - NU

Nu ii judec pe oameni dupa ceea ce stiu sau nu, ci dupa dorinta lor de a cunoaste, sau nu, lumea ce ii inconjoara.

Consider un pacat CAPITAL lipsa curiozitatii.
Nu exista nicio diferenta intre un animal si un om care nu isi pune cele mai simple dintre intrebari gen cine sunt, cum am aparut pe lume si de ce .... care este scopul meu in viata, de ce lumineaza un bec.....etc

Am inteles (cu greu) ca societateatea te vrea prost, ca face orice sa ramai un animal tampit care doar respira, se reproduce si munceste, dar aceste intrebari existentiale nu ar trebui sa vina din partea scolii, din parte societatii.... ar trebui sa izvoreasca de undeva din interiorul fiecarui om. Altfel nu exista diferente intre voi si pisica mea care are 3-4 dorinte in viata: sa se linga pe blana, sa manance, sa doarma si sa se joace ( rar ).

De ce, este cea mai fundamentala intrebare. Este intrebarea care va poate schimba cursul vietii, fara aceasta intrebare nu exista progres. Totusi oamenilor le e fricA de "de ce". De ce?.. well sa zicem ca imi e frica sa va zic :)
Imi amintesc foarte viu si cu mare neplacere de o intamplare de la gradinita cand eu ....doar o puta mica am avut tupeul sa intreb educatoarea DE CE. Mi s-a raspuns foarte violent si urat si chiar am fost pedepsit sa stau in coltul clasei cateva minute. Acea proasta a facut un exemplu din mine in fata celorlalti copii prin care a zis: daca mai aveti tendinte sa intrebati de ce ...o sa va para rau. Si uite cum intrebarea ce duce spre enlightenment este oprimata inca din gradinita.

Poate multi dintre voi va puneti aceasta intrebare dar nu aveti timp sa aflati raspunsul,oricare ar fi el. Mereu aud aceiasi placa... sunt ocupat, am mult de lucru la serviciu, nu mai pot de oboseala....etc.etc... si toate astea imi amintesc de un grafitti de pe peretii guvernului: MUNCA UCIDE.
Da ... e adevarat.. munca ucide sufletul si viata sociala pentru ca ea se realizeaza in cantitati prea mari .... obosind bietul om pana peste puterile lui. Si acum serios un om obosit care abia are ce sa isi puna pe masa....o sa se mai apuce sa desfaca tainele universului cand in sfarsit scapa la ora 20:00 de la munca?
Da... munca ucide... si prostia la fel dar lipsa curiozitatii le intrece pe toate.

Curiozitatea inseamna inteligenta si implica abilitatea de a gandi abstract. Oups.. abilitatea de a gandi, aaa well..... nu e de mirare ca majoritatea oamenilor nu sunt curiosi, doar si Albert Einstein zicea ca prostia este infinita, nu ?

Uneori aud folosita ca scuza fraza: Curiosity killed the cat
Este un proverb tampit facut doar sa ii sperie pe curiosi sa nu se mai bage unde nu le fiebe oala. M-as fi asteptat ca acest proverb sa aiba o origine religosa si sa fie rimat de sintagma Crede si nu cerceta, adica asculta ce prostii iti bagam pe gat si nu cauta adevarul.
Ei bine curiozitatea nu a omorat pisica .... si chiar daca ar fi facut-o acea pisica a murit mai desteapta.
Asa ca data urmatoarea cand mai auziti Curiosity killed the cat.... raspundeti and satisfaction brought it back :)

3 comments:

Tiberiu said...

http://skyview.vansd.org/lschmidt/Projects/The%20Nine%20Types%20of%20Intelligence.htm

Al 4-lea si al 8-lea tip de inteligenta... Ele exista si sunt dezvoltate in mod diferit la anumite persoane. Probabil prietenii tai erau mai antrenati in alte inteligente :)

Just saying...

Unknown said...

Am zambit cand am citit acest articol. Sunt fericita ca existi si promovezi curiozitatea.

Ana said...

M-am regasit aici si sigur nu sunt singura.
“Se pare ca la inceput cand nu eram asa social....traiam in sfera mea mica de oameni si informatii....si credeam ca un naiv ca majoritatea persoanelor stiu deja ceea ce stiu si eu ...si ca majoritatea persoanelor stiu mai bine ca mine....orice...ceva in orice domeniu.”

A fost o usurare sa scap de convingerea asta; de multe ori mi se intampla sa simt intr-un fel si sa nu ascult ce simt, pentru ca ma gandeam ca e cineva care stie mai bine ca mine pentru ca are mai multa experienta decat mine si intr-un final mi-am dat seama, ca desi cineva poate avea mai multa experienta si desi este bine sa inveti si din experienta altora.
In primul rand trebuie sa fii atent la ce iti zice vocea interioara pentru ca acolo sunt raspunsurile la toate intrebarile;
Si oricum anumite lucruri trebuie musai experimentate, nu putem invata totul din experienta altora, unele lucruri trebuie sa le "gresim", adica sa le experimentam.

In rest il aprob pe Oby cu tot ce zice, cu munca ucide, cu faptul ca trebuie sa fie ceva in interiorul tau care sa te trezeasca, sa nu te lase sa cazi prada rutinei. Insa eu nu i-as condamna pe oameni; oamenii sunt asa cum sunt si totul are un motiv si un sens, chiar daca noi nu avem toate raspunsurile.